راهنمای باغ داری

صابون محلول پاشی

آموزش استفاده از صابون محلول پاشی برای درختان ( زعفرانیه کرج )

صابون محلول پاشی صابون محلول پاشی چیست؟

صابون محلول پاشی پی اچ آب را تنظیم کرده و ماندگاری بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

این محلول دارای پی اچ اسیدی می باشد که زمانی با آب و سموم کشاورزی مخلوط می شود و می تواند باعث جبران کمبود مواد مغذی در گیاهان شده و تاثیر خوبی بر روی آنها بگذارد.

با استفاده از این صابون می توانید باعث دور شدن گرد و خاک و انواع حیوانات نظیر عنکبوت از روی برگ ها و ساقه های گیاهان بشوید.

استفاده از این محلول همچنین می تواند باعث بهتر پخش شدن سموم و کود بر روی گیاهان بشود.

امروزه صابون محلول پاشی بعنوان یک روش مناسب جهت تامین نیازهای غذایی گیاه شناخته شده می باشد. صابون محلول پاشی قابل ذکر است غلظت کمتری نسبت به کود تقویتی گیاهی دارا می باشد.

استفاده از صابون محلول پاشی دارای مزایایی می باشد که از مهمترین و شناخته شده ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

رشد بهتر گیاه تغذیه غنی شده گیاه بهبود قدرت گیاه.

نکته دیگری نیز وجود دارد و آن این موضوع است که، مهم ترین مزیت استفاده از صابون محلول پاشی نگهداری بلند مدت سموم بر روی برگ و میوه های درختان در تمامی باغ ها است البته آن هم در صورتی که این کار و سمپاشی به صورت اصولی و درست انجام شده باشد.

صابون محلول پاشی چگونه عمل می کند؟

نحوه استفاده از این محلول برای استفاده گیاهان و برای روشی جهت تغذیه گیاهان به صورت کود مایع می باشد که مستقیم بر روی برگ ها زده می شود. معمولا گیاهان از طریق برگ های خود مواد مغذی مورد نیازشان را جذب می کنند. امروزه استفاده از صابون محلول پاشی تبدیل به یک مورد استاندراد شده است. این صابون ها در دو نوع عملکرد دارا می باشند و با نام های یونی و غیر یونی شناخته شده می باشند. ویژگی مشترکی که بین این دو نوع صابون وجود دارد پخش کنندگی و مرطوب کنندگی می باشد. صابون محلول پاشی یونی دارای موادی نظیر کاتیون و آنیون می باشند که بواسطه دارا بودن بارهای منفی و مثبت به خوبی با کودها و سموم ترکیب می شوند ولی در نوع غیر یونی خنثی بوده و به راحتی با دیگر مواد ترکیب می شود. برای استفاده از محلول مذکور نوع یونی ابتدا سم را به خوبی با آب ترکیب کنید و بعد از ترکیب شدن آن به صورت کامل صابون را به آن اضافه کنید و بعد از آن سمپاشی را به انجام برسانید. میزان استفاده از صابون به میزان و نوع سم و یا کود مورد استفاده شما مرتبط می باشد.

میزان اثربخشی صابون محلول پاشی

پژوهشگران و محققان بر این باور هستند که استفاده از صابون محلول پاشی بسیار مفید و موثر برای تغذیه برگ گیاهان می باشد. تقویت کننده ای که در این محلول وجود دارد باعث می شود تا مواد مغذی به برگ بچسبند و بعد از آن به برگ نفوذ کنند.

صابون محلول پاشی
صابون محلول پاشی

چه زمان هایی می توان از صابون محلول پاشی استفاده کرد؟

از این محلول برای مبارزه با آفت ها می توان استفاده کرد و قابل ذکر است یکی از بهترین روش ها در این ضمینه میباشد. برخی مواقع برگ های درخت بنا بر مسائل گوناگون کثیف می شوند و از این محلول بعنوان یک روش طبیعی برای تمیز کردن و از بین بردن آلودگی های ایجاد شده می توانید استفاده کنید. از محلول در زمان هایی که مایل می باشید گلدان خود را عوض کنید نیز بسیار کاربردی بوده و از گیاهتان محافظت می کند. از این محلول همچنین می توانید برای تقویت کردن ریشه های گیاهان و جلوگیری از آلودگی باکتری نیز استفاده کنید.

نکاتی که برای موفقیت در تغذیه صابون محلول پاشی باید رعایت شوند

محلول پاشی باید در یک مزرعه حرفه ای و با تمامی تجهیزات مربوطه انجام شود و همچنین در صورتی که آشنایی با این نوع سمپاشی ندارید حتما از کارشناسان حرفه ای و متخصص کمک بگیرید. در زمانی که وزش باد کمتر میباشد از این نوع سمپاشی با کمک صابون محلول پاشی استفاده نمایید. در ساعاتی از روز که خنک و مرطوب می باشند این کار را به انجام برسانید. بعد از انجام سمپاشی نقاط اطراف آن محیط را با آب تمیز کنید. به هیچ عنوان گیاهان را تحت فشار قرار ندهید. غلظت و حجم اسپری را باید حتما چک نمایید. در صورتی که اسپری شما غلیظ می باشد از آن استفاده نکنید زیرا امکان دارد باعث سوخته شدن و از بین رفتن برگ ها بشود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا